پاسخ به تماس ها، نشانه احترام به مخاطب است
محمد امامی
یزدفردا
================
emami41@yahoo.com
=================
دوست عزیزی طی درج مطلبی در سایت یزد فردا با اشاره به توصیه روی قبض مخابرات مبنی بر اینکه « با استفاده از دستگاه مجهز به منشی تلفنی و سرویس های ويژه، تماس هایمان را بی پاسخ نگذاریم»، این پرسش را مطرح کرده اند که « بی پاسخ نماندن تماس ها چه نفعی برای چه کسی دارد؟» و با توضیحاتی چنین نتیجه گیری کرده اند که :« تنها کسی که از این کار نتیجه می گیرد مخابرات است و بس ».
ایشان سپس چند راه حل پیشنهادی هم ارائه نموده اند که « پرداخت کمک هزینه خرید تلفن منشی دار به مشترکان»، « رایگان بودن سرویس انتقال مکالمه»، « محاسبه کردن هزینه انتقال مکالمه به حساب تماس گیرنده »، « تعیین نرخ برای تماس های بدون پاسخ»، « تعیین جریمه برای تماس های بدون پاسخ ، توسط مخابرات » و « محاسبه تصاعدی صورتحساب آنها» از جمله راه حل های پیشنهاد شده می باشد.
البته روابط عمومی مخابرات قائدتا پاسخ رسمی را خواهد داد اما آن چه در پاسخ به مطالب یاد شده به نظر می رسد این است که : چنانچه تصور کنیم پاسخ دادن به تماس های تلفنی مان صرفا به نفع مخابرات است، شاید نگاهی تک بعدی و یک جانبه و مادی گرایانه باشد ، چرا که اگر با نگاهی دقیق تر و از زاویه ارتباطات انسانی و اجتماعی بنگریم، بی پاسخ نگذاشتن تماس هایی که با ما برقرار می شود و پاسخگویی به آنها ، از میزان اهمیت و احترامی که ما برای مخاطبانمان قائل می شویم حکایت می کند.
چنانچه برای مخاطب اهمیت و بها و ارزش قائل شویم، در هنگام تماس و برقراری ارتباط، این امکان را برای وی درنظر می گیریم تا چنانچه پیامی دارد ، به ما ارسال کند و یا با بهره گیری از سرویس انتقال مکالمه ، خط ارتباطی وی را به شماره دیگری که در آن موقعیت حضور داریم مرتبط می سازیم.
به هر حال از این روش تماس بهینه، مشترکان برای بهبود شیوه های ارتباطی خود بهره می برند ، ضمن این که به ارتقای یکی از شاخص های کیفی شبکه مخابراتی یعنی « ضریب موفقیت مکالمه ها» (ASR) کمک می کنند. ارتقای این شاخص کیفی نیز صرفا جنبه مادی ندارد، بلکه شبکه مخابراتی را برای ارائه خدمات ارتباطی و مخابراتی بهتر به همشهریان و هموطنان و تامین نیازهای ارتباطی آنان مهیا و کارآمد می سازد.
اما با بررسی راه حل های پیشنهادی این عزیز این نکات به نظر می رسد :
1- اولا با پیشرفت های روزافزونی که در تولید ابزارها و وسایل ارتباطی و مخابراتی شاهدیم، هزینه خرید تلفن منشی دار بسیار ناچیز است و ثانیا پرداخت کمک هزینه خرید تلفن منشی دار راهی اصولی به نظر نمی رسد.
2- در مورد رایگان بودن سرویس انتقال مکالمه ، این سرویس در حال حاضر نیز رایگان ارائه می شود و هزینه اشتراک ندارد. اما بهره برداری از آن به دلیل این که تماس برقرار می شود ، مستلزم پرداخت هزینه برقراری تماس است.
3- در شبکه مخابراتی هزینه تماس به عهده کسی است که تماس گیرنده است و چون کسی که از سرویس انتقال مکالمه استفاده می کند، در هنگام بهره برداری تماس گیرنده دوم محسوب می شود، بنابر این پرداخت هزینه تماس دوم منطقی است و به عهده اوست. البته محاسبه هزینه تماس به حساب مخاطب ، امکان پذیر است ولی این سرویس با بهره مندی از شبکه هوشمند و با درخواست مشترکان میسر می شود.
4- در مورد تعیین نرخ برای تماس های بی پاسخ و تعیین جریمه برای آن ها نیز ضمن این که راهی اصولی به نظر نمی رسد ، باید گفت به موجب قوانین و مقررات موجود، مخابرات نمی تواند و حق ندارد راسا و خارج از روال قانونی وجهی از مشترکان دریافت کند و یا نسبت به نرخ گذاری اقدام نماید و نرخ تعیین شده باید به تصویب مجلس برسد که مجلس اختیار این نرخ گذاری را به شورای اقتصاد محول کرده است.
با توضیحاتی که داده شد ، شایسته تر این است که برای اهمیت و ارزش قائل شدن به مخاطبانمان و همچنین کمک به ارتقای شاخص های کیفی شبکه مخابراتی به عنوان مسئولیتی اجتماعی و برای ایجاد زمینه های ارائه بهتر خدمات مخابراتی به شهروندان ، همانگونه که مخابرات توصیه کرده « با استفاده از دستگاه مجهز به منشی تلفنی و سرویسهای ویژه تماسهایمان را بی پاسخ نگذاریم.»
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 15,ژانویه,2025